Kapitel 6-8
Analyse af anvendelsesområde
Brug
Efter slide 6.2
Aktør: En rolle, omfattende brugere eller andre systemer, der har de samme brugsmønstre.
Brugsmønstre: Et mønster for en afgrænset interaktion mellem et edb-system og aktører i anvendelsesområdet.
Et edb-systems anvendelsesområde fastlægges ved brugsmønstre.
Fastlæggelse af brugsmønstre er en mangesidet aktivitet
Slide 6.4.
Aktørtabel: likviditetsovervågeren er sandsynligvis et andet edb-system. Foroven: aktører. Til venstre: brugsmønstre. Hvem er med hvornår? Aktørtabellen kan først laves, når vi har fundet aktørerne (slide 6.7) og brugsmønstrene (slide 6.8-9).
Slide 6.6
Bemærk at en arbejdsopgave (og et brugsmønster) er på et mere overordnet niveau end et adfærdsmønster (og hændelser).
Mulige arbejdsopgaver i sænke slagskibe
Gennemføre et
spil Indhold: 2 spillere møder hinanden, placerer deres skibe, skyder, og der findes en vinder. Hensigt: sjov, at finde en vinder. Udføres af: 2 spillere. Tildeling: spillerne finder selv spillet og hinanden. Andre opgaver: - Resultat: en vinder, et lovligt gennemført spil. |
Denne beskrivelse skal bare bruges til at finde aktører og brugsmønstre, så vi smider den væk senere.
Slide 6.7
Aktører: spiller.
Eksempel: i frisørsalonen er det normalt receptionisten, der modtager opkald fra personer, der ønsker at bestille tid. Hvis receptionisten er væk, kan en frisør også klare opgaven. Her vælger vi kun at have en aktør: receptionist.
Spiller Formål: En person, der gerne vil spille sænke slagskibe online. Karakteristik: Personerne kan have meget forskellig erfaring med online-spil og sænke slagskibe. Eksempler: |
Slide 6.8-9
Brugsmønsterspecifikation: detaljer, helhed, men logikken kan være svær at få
med.
Tilstandsdiagram: dynamisk forløb, logik, mangler detaljer.
Jeg laver ikke et brugsmønster for sænke slagskibe - det tilføjer ikke væsentlig ny information.
Aktørtabel:
Spiller | |
Læse regler |
X |
Spille |
X |
Efter slide 6.10
Struktur
Figur 6.11
Figur 6.12
Figur 6.13
Slide 6.11-12
Vurder kritisk