Funktioner
Slide 7.2 - den kommer vi tilbage til.
Efter slide 7.3
Vi har identificeret fire grundlæggende typer af funktioner:
Opdatering: Funktioner af denne type aktiveres i forbindelse med en hændelse i problemområdet og resulterer i tilstandsskift i modellen.
Signalering: Funktioner af denne type aktiveres af en ændret tilstand i modellen og resulterer i en reaktion til omgivelserne, enten i form af en fremvisning over for aktørerne i anvendelsesområdet eller i form af en direkte styring i problemområdet.
Aflæsning: funktioner af denne type aktiveres af et informationsbehov i en af aktørernes arbejdsopgaver og resulterer i, at edb-systemet fremviser en del af tilstanden i modellen over for aktørerne.
Beregning: Funktioner af denne type aktiveres af et informationsbehov i en af aktørernes arbejdsopgaver, og de består i en beregning, som evt. involverer information om tilstanden i modellen. Funktionerne resulterer i, at edb-systemet viser resultatet af beregningen over for aktørerne. Beregning er således rendyrket funktionalitet, som ikke nødvendigvis involverer modellen.
Figurerne: Hvor tages der initiativ til noget? Hvor har det effekt?
Slide 7.5
Funktionaliteten skal være komplet og fastlægges i sammenhæng med brugsmønstre.
Funktioner formuleres overordnet, og kun komplekse funktioner specificeres i detalje.
Kilder til funktioner
Detaljeringsgrad af funktioner
Slide 7.6
Opdateringsfunktioner
Slide 7.8
Beregning eller aflæsning - fx. af en kontos saldo? Tag ikke stilling til det under analysen.
Mulighed for detaljering
Planlægning | |||||||||||||||
|
Slide 7.10
Der skal være overensstemmelse mellem listen af funktioner og edb-systemets filosofi. Typisk vil et edb-system baseret på en redskabsfilosofi have en lang række enkle funktioner uden nævneværdig automatik eller påtvingning af bestemte arbejdsopgaver. Et edb-system baseret på en automat-filosofi vil derimode typisk have ganske få og vidtfavnende funktioner, der netop udfører dele af aktørernes tidligere arbejde automatisk.
Og her kommer så noget mere om sænke slagskibe eksemplet.
login | simpel | opdatering |
find modspiller | middel | opdatering |
- liste af spillere | simpel | aflæsning |
- vælg modspiller | simpel | opdatering |
start spil | kompleks | opdatering |
vinder fundet | middel | opdatering |
spil | kompleks | opdatering |
- spil status | simpel | aflæsning |
- registrere skib | middel | opdatering |
- registrere skub | middel | opdatering |