Grænseflader
Slide 8.1
Grænseflade: En samling af faciliteter, som stilles til rådighed for aktørernes brug af et edb-system.
Slide 8.2
Brugergrænseflade: En del af et edb-system, som realisererer interaktioner med brugerne.
Brugsmiljø: Anvendelsesområdet karakteriseret ved aktører og brugsmønstre.
Brugervenlighed afhænger af brugsmiljøet.
Slide 8.5
Menuvalg |
||
Fordele |
Ulemper |
Principper |
|
|
|
Skemaudfyldelse |
||
Fordele |
Ulemper |
Principper |
|
|
|
Kommandosprog |
||
Fordele |
Ulemper |
Principper |
|
|
|
Direkte manipulation |
||
Fordele |
Ulemper |
Principper |
|
|
|
Enhver brugergrænseflade består af flere dialogformer, men er karakteriseret ved, hvilken af dialogformerne, der er valgt som den grundlæggende.
Hvad er den grundlæggende dialogform i ovenstående eksempel? Hvilke andre er der?
Objektorienteret: direkte manipulation.
Funktionsorienteret: de tre
andre.
Vigtigt valg. Er funktionerne centrale, og så inddrager vi de relevante objekter? Eller omvendt?
Objektorienteret kræver større udviklingsindsats.
Slide 8.6
Vi skal præsentere klasser og objekter - fx. med ikoner.
Et godt princip er, at hver klynge skal have en ikon og et vindue. Ved specialisering må det overvejes, om der skal bruges specielle ikoner. Ved dekomponering må det overvejes, om vinduet skal opdeles.
Sænke slagskibe.
Vinduer | Udskrifter |
Spil Ikke-spil |
Spillets status Hvem der ikke spiller |
Her kan jeg også vælge at være meget grundig med et navigeringsdiagram, vinduesdiagram osv. - det springer jeg over, eller rettere sagt, jeg laver en prototype. 2 fluer med et smæk.
Efter slide 8.10
Afprøv brugergrænsefladen.
Samarbejd med brugerne ved hjælp af prototyper.
Slide 8.11
Systemgrænseflade: En del af et edb-system, som realiserer interaktionen med andre edb-systemer og apparater.